Kiedy myślisz o swojej dojrzałej publiczności, kogo sobie wyobrażasz? Najprawdopodobniej cenne starsze panie, które co drugi miesiąc odwiedzają Cię, aby obciąć swoje włosy, zawsze w tym samym stylu. Nie mylisz się... ale nie masz też całkowitej racji. W ostatnim dziesięcioleciu obserwujemy wzrost liczby tzw. YOLDS, czyli młodych staruszków - ludzi, którzy mają 55+ i chcą cieszyć się pełnią życia.
Mówiąc wprost, osoby 55+ nie są jednorodną grupą docelową - a jednocześnie są wartościowe w każdym wcieleniu. Ci, którzy odwiedzają Twój salon od lat, aby wykonać tę samą fryzurę - nazwiemy ich Starszymi Stałymi Klientami - są Twoim najbardziej stabilnym i lojalnym źródłem dochodu. Ci, którzy lubią rozpieszczać się zabiegami upiększającymi - nazwiemy ich Dojrzałymi Koneserami - to nie tylko bardzo duża grupa, ale również ta o najwyższym poziomie dochodu do dyspozycji, skłonna do wydawania pieniędzy na własne samopoczucie i próbowania nowych rzeczy. Mogą być nie tylko zainteresowani Twoimi najdroższymi usługami, ale także skłonni do zakupu produktów detalicznych. Czego w nich nie kochać?
Teraz, kiedy już ustaliliśmy, dlaczego ważne jest dotarcie do dojrzalszej grupy odbiorców, porozmawiajmy o tym, jak robić to właściwie - i czego zdecydowanie powinieneś unikać w tej kwestii.
Starsi bywalcy
Kim oni są?
Przychodzą do Ciebie co drugi miesiąc. Oboje są prawdopodobnie po siedemdziesiątce i już wiedzą, czego szukają - bo zawsze chodzi o to samo. Ona prosi o swojego cieniowanego boba, on o klasyczną fryzurę z przedziałkiem na bok. Dzień tygodnia czy godzina nie robi im różnicy, bo oboje są na emeryturze. Jedynym warunkiem jest to, że chcą, aby usługi zostały wykonane w tym samym czasie. Ponadto, on ma swoją ulubioną stylistkę i najchętniej chciałby, aby to ona wykonała cięcie. Zawsze płacą tę samą cenę, są niezwykle uprzejmi, serdeczni i nie sprawiają absolutnie żadnych trudności. Ponadto, zaraz po usłudze dokonują ponownej rezerwacji. Twój zespół po prostu ich uwielbia i cieszy się, że może ich regularnie widywać.
Jak dotrzeć do takich klientów?
Obecnie, chociaż dla wielu starszych klientów słowo z ust jest nadal najbardziej skuteczną techniką marketingową, starsze pokolenia odkrywają cuda sieci WWW. To, co odróżnia ich od młodszych internautów, to fakt, że mają oni znacznie więcej czasu i więcej uwagi. Lubią robić dogłębne badania, zanim zdecydują się na zakup jakichkolwiek produktów lub zabiegów. Są też dobrymi odbiorcami dłuższych treści, takich jak artykuły czy długie materiały wideo. Jak dopasować swoją strategię marketingową do ich potrzeb?
- Zrozum, że oceniają oni Twoje usługi według różnych kryteriów. Ludzie nie zawsze biorą pod uwagę sam produkt czy usługę, ale wartość, jaką im one przynoszą, jednak mogą się one różnić w zależności od klienta. Młodszego klienta może obchodzić, że Twój salon jest przyjazny środowisku, ale dla starszego klienta ważniejsza może być wygoda lokalizacji salonu.
- Spraw, aby nawigacja na Twoich stronach była jasna i prosta. Upewnij się również, że czcionka, której używasz jest czytelna i wystarczająco duża.
- Zadbaj o umieszczenie numeru telefonu. Wiele starszych osób chętnie czyta o firmach w Internecie, ale woli umówić się na wizytę telefonicznie.
- Używaj zrozumiałego języka i obrazów. Czy udostępniasz w sieci zdjęcia swoich zadowolonych klientów? Upewnij się, że są to osoby z różnych grup wiekowych. Używaj także języka zrozumiałego dla wszystkich - unikaj zbyt formalnego, ale także zbyt potocznego języka w swoich wpisach online.
Czego unikać?
Nie traktuj starszych klientów protekcjonalnie i staraj się nie mówić do nich z góry. Wiem, że Twoje intencje mogą być czyste - po prostu chcesz im pokazać, że Ci zależy i ułatwić im wszystko. Ale zbyt wiele czegokolwiek jest szkodliwe dla Ciebie.
- Unikaj podejmowania decyzji za nich. Ponownie, możesz mieć najlepsze intencje, ale nie próbuj zastąpić ich w procesie podejmowania decyzji. Pokazuj różne opcje, doradzaj i wyrażaj opinie, jeśli zostaniesz o to poproszony, ale ostateczną decyzję pozostaw im.
- Unikaj stereotypów. Nie każda starsza pani będzie chciała mieć takie samo bezpieczne cięcie. Nie każdy starszy pan będzie zainteresowany brodą w stylu Saint Nicolas. Myśl o nich jak o każdym innym kliencie!
Dojrzali koneserzy
Kim oni są?
Zarezerwowała wizytę online. Przybywa do Twojego salonu wyglądając absolutnie fantastycznie, stukając obcasami, oczarowując wszystkich dookoła swoim wyczuciem stylu i błyskiem w oku. Znasz ją dobrze - wspomniała, że jest rozwódką, a jej dzieci mieszkają same. Wiesz, że dziś ma randkę na kolację i trafiła we właściwe miejsce, aby odświeżyć swój wygląd. Zarezerwowała Twój najbardziej luksusowy zabieg, a po usłudze kupuje szampon, maskę do włosów i odżywkę z górnej półki i zostawia Ci imponujący napiwek.
Jak do nich dotrzeć?
Dojrzali Koneserzy z łatwością poruszają się po Internecie i mają swoje konta w mediach społecznościowych. Lubią czytać, rozmawiać, kupować... i flirtować online. Wielu z nich jest w momencie odkrywania siebie na nowo. Chcą próbować nowych rzeczy, poznawać nowych ludzi i zmieniać swój wizerunek. Co więcej, mogą sobie pozwolić na regularne wydatki na swój wygląd i dobre samopoczucie. Jak dopasować swoją strategię marketingową do ich potrzeb?
- Oferuj warianty cenowe. Wielu Dojrzałych Koneserów woli korzystać z zabiegów w wersji all inclusive, więc powinieneś im to umożliwić. Więcej o wariantach cenowych przeczytasz tutaj.
- Zamieść je w swoich kanałach w mediach społecznościowych. Przeprowadziłaś niesamowitą metamorfozę na dojrzałej klientce? Poproś o zgodę na zrobienie zdjęcia i umieść je na swoich stronach w mediach społecznościowych. Niech świat się dowie, że wiesz jak traktować Dojrzałych Koneserów.
- Rozpieszczaj ich. Ten typ klienta ma zarówno pieniądze, jak i pragnienie bycia rozpieszczanym. Oni nie chcą samej usługi, oni chcą doświadczenia. Im bardziej dbasz o obsługę klienta, tym lepiej. Dojrzali Koneserzy lubią, aby ich rozpieszczanie było regularne, więc zachęć ich do powrotu do Ciebie poprzez uruchomienie programu lojalnościowego (możesz to zrobić używając dodatku Program Lojalnościowy w Twoim systemie Versum).
Czego unikać?
- Nie kieruj do nich wyłącznie ofert związanych z wiekiem. Uwierz mi, oni chcą czegoś więcej niż tylko zakrycia siwych włosów.
- Unikaj stereotypowego nazewnictwa. Nie mów o nich "seniorzy", "starsi" czy "starsi". Nawet słowo "dojrzały" powinno być używane oszczędnie. Najlepiej jest mówić do nich nie odnosząc się w ogóle do ich wieku. Zamiast tego, po prostu dodaj zdjęcie klienta 55+ jako ilustrację swojego postu w mediach społecznościowych.
Twoi dojrzali klienci to grupa, do której zdecydowanie powinieneś kierować swoje kampanie marketingowe. Wykorzystaj Versum do wysyłania zaproszeń na luksusowe zabiegi do swoich Dojrzałych Koneserów i pamiętaj, aby zapisaćpreferencje swoich Starszych Stałych Klientów w kartotece klientów. Bądź gotowy, aby zachwycić klientów w każdym wieku najbardziej wyszukanym doświadczeniem klienta i zdobądź swojego cyfrowego pomocnika już dziś!
Wypróbuj Versum za darmo
[Ogółem: 2 Średnia: 5/5]Spis treści
- Starsi bywalcy
- Dojrzali koneserzy