Czy kiedykolwiek usiadłeś i zadałeś sobie pytanie: dlaczego ludzie mieliby chcieć wybrać mój salon zamiast innych? Oczywiście, zapewniasz wspaniałe zabiegi, masz wieloletnie doświadczenie i wkładasz serce w swoją pracę, ale twarda prawda jest taka, że to samo można powiedzieć o większości salonów i ich właścicieli. Konkurencja na rynku jest ogromna, a bycie świetnym w tym, co się robi, już nie wystarcza. Branża jest przesycona i wielu utalentowanych pracowników oraz zręcznych właścicieli firm musi ze sobą konkurować. Aby zdobyć solidną reputację i znaczną liczbę klientów, potrzebujesz szczególnego punktu sprzedaży, który sprawi, że Twój salon będzie się wyróżniał z tłumu - cechy, z którą wszyscy będą Cię kojarzyć. Potrzebujesz wyróżnika .
Co może być punktem wyróżniającym?
Wyróżnik ma za zadanie nadać Twojej marce wyraźny głos, dzięki czemu klienci będą mogli wyróżnić Cię z tłumu. Jak więc widać, nie jesteś ograniczony do jednego aspektu swojej pracy, ale możesz szukać czegoś wyjątkowego w wielu różnych dziedzinach. Należy jednak pamiętać, że dobry punkt wyróżniający to taki, który można zdefiniować i udowodnić. Takie stwierdzenia, jak "przyjazna atmosfera" nie sprawdzą się, jeśli są samozwańcze - i jeśli niezliczone inne firmy mogą powiedzieć to samo. Podstawowa zasada jest taka, że im mniej konkretne i wyraziste jest twierdzenie, tym więcej solidnych dowodów potrzebujesz.
Należy również pamiętać, że wyróżnik musi mieć realną wartość dla klienta - to coś więcej niż tylko chwyt reklamowy. Jest to strategia biznesowa, więc nie trać czasu na tworzenie ogólnych określeń i kończenie pracy. Takie określenia jak "wieloletnie doświadczenie" sprawdzą się tylko wtedy, gdy najwyższy standard Twoich usług będzie rzeczywiście zauważalny i będzie wyróżniał Cię na tle konkurencyjnych salonów w Twojej okolicy. Aby to udowodnić, potrzebujesz wielu pozytywnych recenzji i referencji. Mając to wszystko na uwadze, przyjrzyjmy się kilku przykładom tego, co może być Twoim wyróżnikiem:
Doświadczenie i popularność
- Działasz w branży dłużej niż ktokolwiek inny w Twojej okolicy
- Cieszymy się dobrą reputacją w branży
- przynależność do znanego stowarzyszenia branżowego
- Napisałeś książkę (związaną z branżą)
- tworzysz treści online (związane z branżą)
- Szkoliłeś się lub pracowałeś pod okiem sławnej osoby z branży.
Wyższa jakość i lepsze procesy
- Selektywnie używasz produktów wysokiej klasy
- Kładziesz duży nacisk na bezpieczeństwo
- kładziesz duży nacisk na proces konsultacji
- Prowadzisz bardzo szczegółową ewidencję klientów.
- Zapewniasz udogodnienia technologiczne (np. rezerwacje online)
- Jesteś znany z tego, że zajmujesz się wszystkimi problemami klientów, nawet po wykonaniu usługi.
Specjalizacja
- Specjalizujesz się w jednej konkretnej dziedzinie i jesteś w niej mistrzem
- Specjalizujesz się w obszarze unikalnym dla Twojej firmy
- Oferuje bardzo szeroki zakres usług.
- Oferuje bardzo selektywny (ekskluzywny) zakres usług.
- Oferujesz jedyny w swoim rodzaju zabieg
- Sprzedajesz bardzo ekskluzywny asortyment produktów detalicznych.
- Ukierunkowanie na określoną niszę
Lokalizacja
- Twój salon znajduje się w centrum miasta
- Twój salon znajduje się w ciekawym, historycznym miejscu
- Twój salon znajduje się w pobliżu popularnego centrum handlowego
Marka i motyw przewodni
- Twój salon ma wyrazisty motyw przewodni (np. retro, futurystyczny, natura)
- Posiadasz interesujący wystrój wnętrza
- Twój salon jest przyjazny dla środowiska, zwierząt, dzieci itp.
- Otwarcie wspierasz konkretną grupę społeczną lub mniejszość
- Angażujesz się w kampanie społeczne
Początek
Decydując o tym, co powinno wyróżniać Twój salon, najlepiej jest połączyć kilka różnych aspektów, które doskonale do siebie pasują. Na przykład, jeśli zdecydujesz się położyć nacisk na bezpieczeństwo jako punkt sprzedaży, połącz to z prowadzeniem szczegółowej dokumentacji klientów i korzystaniem z udogodnień technologicznych, aby wszystkie informacje były bezpieczne i aktualne. W ten sposób Twoja cecha wyróżniająca będzie bardziej skuteczna i wyrazista.
W przypadku niektórych cech wyróżniających jest to absolutnie konieczne - hipokryzją byłoby stać się salonem przyjaznym zwierzętom i jednocześnie sprzedawać produkty detaliczne testowane na zwierzętach. Niektóre punkty sprzedaży wymagają podejścia "idź na całość albo idź do domu", więc pamiętaj, aby przeprowadzić badania i wybrać mądrze. Nie wybieraj punktu różnicowego, z którym nie jesteś związany i którego nie będziesz w stanie utrzymać - wspieranie pewnej grupy społecznej w imię dobrego rozgłosu przyniesie Ci tylko frustrację (nie wspominając o tym, że jest to naprawdę kiepskie postępowanie z moralnego punktu widzenia). Ponadto pamiętaj, że wybór pewnego punktu odrębności może sprawić, że stracisz klientów lub nawet pracowników - jest to raczej nieuniknione, gdy wybierasz charakterystyczną niszę i gdy angażujesz się w jakąś kwestię społeczną.
Teraz, w zależności od tego, czy zdecydowałeś, że Twoim punktem wyróżniającym będzie cecha, którą już posiadasz (np. unikalna specjalizacja), czy też coś, co chcesz wprowadzić (np. całkowity rebranding na salon przyjazny środowisku), musisz albo ją wzmocnić, albo zacząć od zera. Poświęć dobrą minutę na zebranie pomysłów i zastanów się nad ich realizacją.
Na przykład, załóżmy, że zdecydowałeś się zmienić swój salon, oferując wyłącznie korektę koloru - po pierwsze, musisz się upewnić, że Twojemu zespołowi odpowiada taki kierunek działania. Po drugie, należy zapewnić dodatkowe szkolenia, aby wszyscy pracownicy byli ekspertami w tej dziedzinie. Trzeba będzie zakupić wszystkie niezbędne produkty i sprzęt oraz upewnić się, że wszyscy pracownicy są na bieżąco z najnowszymi technikami. Może nawet zechcesz przeprowadzić niewielki rebranding, aby wyraźnie zaznaczyć, że koncentrujesz się na konkretnej dziedzinie - uaktualniona nazwa lub logo będą świetnym początkiem. Jeśli możesz sobie pozwolić na niewielką zmianę wnętrza, również warto to zrobić - na przykład stworzyć "ścianę sławy" pokrytą zdjęciami najbardziej imponujących korekt kolorystycznych, jakie wykonałeś.
Sztuka promocji
Przedstawienie swojego wyróżnika to dopiero połowa sukcesu. Twój punkt sprzedaży nie będzie skuteczny, dopóki nie rozpowszechnisz go. Co więcej, jeśli wprowadzasz dużą zmianę (np. koncentrujesz się wyłącznie na jednym rodzaju usług lub zmieniasz menu), musisz po prostu poinformować o tym swoich klientów.
Do promocji zaangażujesz oczywiście wszystkie swoje strony w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram) i zaktualizujesz stronę internetową - jednak to Twoi wierni bywalcy powinni otrzymać informację z pierwszej ręki. Dobrze byłoby przeprowadzić kampanię marketingową za pomocą SMS-ów - co jest naprawdę łatwiejsze, niż się wydaje, przynajmniej z wykorzystaniem Versum. Dzięki temu oprogramowaniu możesz korzystać z gotowych, pięknie zaprojektowanych szablonów wiadomości e-mail i wysyłać masowe wiadomości tekstowe za pomocą jednego przycisku.
Twój unikalny punkt sprzedaży
Jeśli obawiasz się pełnego rebrandingu, zacznij od małych kroków i sprawdź, na czym to polega - na przykład rozpocznij intensywną promocję usługi, która ma stać się punktem centralnym i wyróżniającym Twój salon w przyszłości. Sprawdzając statystyki w Versum, będziesz w stanie stwierdzić, czy nastąpił wzrost zainteresowania, czy może spadek sprzedaży. Nie zapomnij również sprawdzić raportów dotyczących popularności usług - dadzą Ci one bardzo jasny wgląd w to, co zdaniem Twoich klientów powinno być wizytówką Twojego salonu.
Ludzie uwielbiają salony z motywem przewodnim - to fakt. Firmy posiadające unikalną cechę od razu zyskują przewagę marketingową. Nie bój się szukać swojej własnej niszy, zamiast kierować ofertę do wszystkich - salony specjalizujące się w konkretnej dziedzinie mają większe szanse na lojalnych klientów. Pamiętaj, aby przeprowadzić dokładne badania, sprawdzić statystyki, porozmawiać z personelem, przeprowadzić kilka testów i jeśli pomysł wydaje się mieć potencjał - odważ się być wyjątkowy. Cytując wielką Coco Chanel - aby być niezastąpionym, trzeba zawsze być innym!
Wypróbuj Versum za darmo
[Total: 2 Średnia: 5/5]Spis treści
- Co może być punktem wyróżniającym?
- Doświadczenie i popularność
- Wyższa jakość i lepsze procesy
- Specjalizacja
- Lokalizacja
- Marka i tematyka
- Rozpoczęcie działalności
- Sztuka promocji
- Twój unikalny punkt sprzedaży