Wszystko o architekturze marki
5

września

Wszystko o architekturze marki

  1. Strona główna
  2. Blog AgendaPro Estetyka
  3. Wszystko o architekturze marki

Za powstaniem każdej marki na rynku stoi wcześniejsza ścieżka, która określa jej drogę oraz kluczowe cechy, które ją determinują i pozycjonują. Ten zestaw kroków przed stworzeniem ustanawia nie tylko pole, w którym będzie rozwijać swoje życie handlowe, czy to jako usługa, sub-marka czy niezależna marka, ale także graficznie rozwiązuje jego tożsamość i łączy go z innymi.

Ta podróż jest tym, co uważa się za architekturę marki i jest to idealny sposób na określenie roli, jaką pełni ona pod marką firmy. W tym sensie architektura marki określa specyficzny sposób, w jaki te marki wchodzą ze sobą w interakcje, oraz ustala hierarchię każdej z nich w tej samej sieci biznesowej.

Do czego służy architektura marki?

Każda firma lub konsorcjum biznesowe ma swoistą ścieżkę sprzedaży, jak mapę, na której umieszcza, zgodnie z krajobrazem biznesowym, każdą ze swoich marek. Podobnie, w sercu każdej firmy znajduje się mapa tras lub przepływu przychodów, gdzie każda z marek jest odpowiedzialna i ma swój wkład w strategię handlową .

Dobra architektura organizuje strukturę sprzedaży i kosztów według marek w najbardziej efektywny sposób, a także pomaga Twojej firmie mieć jasne procesy na poziomie organizacyjnym dla każdego rodzaju odbiorców, ponieważ daje poczucie porządku i celu Twojej organizacji, a ostatecznie określa jej kierunek.

Architektury te muszą być tak wydajne, że pozwalają na przenikanie znaczeń pomiędzy Twoim bankiem marek w taki sposób, aby powiązanie między nimi było możliwą i użyteczną strategią marketingową. Krótko mówiąc, optymalizują koszty zarządzania i równoważą rolę każdej z marek w Twoim portfolio, czyli efektywna architektura wykrywa marki, które koncepcyjnie się nie sprawdzają, unika pozycjonowania jednych nad innymi i pozwala wyobrazić sobie przestrzenie dla rozwoju nowych marek.

Kiedy opracować architekturę marki?

Często mówi się, że nie ma idealnego czasu na opracowanie architektury marki, albo że nigdy nie jest za późno na wykorzystanie modelu architektury marki w jakimkolwiek biznesie. Nic bardziej mylnego, więc poznaj niektóre z najlepszych czasów, aby zrobić wpływ z nową architekturą marki :

  • Kiedy Twoja marka musi się rozszerzyć, tzn. powinieneś rozważyć przegląd architektury marki zawsze wtedy, gdy istnieje możliwość segmentacji rynku, gdy Twoja firma będzie musiała rozgałęzić się na nowe nisze, które dadzą Twoim markom nowe możliwości wartości.

  • Kolejnym idealnym momentem na przegląd i udoskonalenie architektury marki jest okres u progu międzynarodowej ekspansji. Nie ma bardziej radykalnego wyzwania, przed którym może stanąć Twoja marka, niż dostosowanie się do nowych konsumentów. To z pewnością będzie wymagało nowych strategii, które pozwolą Ci się dostosować i odnieść sukces na nowych rynkach.

  • Zawsze, gdy Twoja firma łączy marki lub nabywa zestaw nowych marek, będziesz musiał zaktualizować swoją architekturę marki. Każdy nowy element zmienia bowiem równowagę ekosystemu Twojej marki. Musisz upewnić się, że każdy nowy znajduje się we właściwym miejscu. Dobra architektura dostosowuje wszelkie połączenia lub przejęcia innych marek lub firm do możliwości Twojego biznesu.

Modele architektury marki

Chociaż ze względu na mnożenie się niezależnych marek oraz ciągłe alianse i asymilacje marek na dzisiejszych, szybko rozwijających się rynkach, modele architektury marki ulegają szybkim zmianom, trzy główne modele architektury marki są następujące:

  • Model monolityczny: to taki, który wykorzystuje jedną markę dla wszystkich swoich produktów. Jej główną zaletą jest to, że zarządzając jedną marką, znacznie obniża koszty, na przykład w takich działaniach jak komunikacja. Jednak ze względu na szerokie zastosowanie marki, ma ona tendencję do dewaluacji w czasie.

  • Model marki niezależnej: w tym typie modelu istnieją różne rodzaje marek, które działają niezależnie w różnych liniach biznesowych i obszarach. Pozwala na obecność w różnych niszach rynkowych dzięki różnorodności marek. To model, który sprawdza się w przypadku dużych korporacji, który pozwala na zakup i stopniową asymilację marek.

  • Model marek wspierających: w tym modelu marka korporacyjna funkcjonuje jako ogniwo wspierające dla marek produktowych lub różnych firm. W ten sposób zachęca do sprzężenia zwrotnego z marki korporacyjnej na firmy i produkty poprzez sprzężenie zwrotne znaczeń. Jest to rodzaj symbiozy, w której marka korporacyjna wnosi atrybuty swojej trajektorii, a jednocześnie żywi się specyficznymi terytoriami każdej z marek.

Artykuły powiązane

  1. Wszystko co musisz wiedzieć o instagramie, aby przyciągnąć klientów do swojego salonu kosmetycznego.
  2. Stwórz reklamę, która przyciągnie do Twojego salonu mnóstwo klientów.
  3. Twórz atrakcyjne broszury i zobacz przykłady najlepszych z nich.